logo
tumblr_ona3vuLneF1ve5bh7o9_r1_1280

David Lynch o Twin Peaks i motoryzacji.

  

0517WIAPLYNC001

NAZWISKO: David Lynch
WIEK: 71 lat
POCHODZENIE: Missoula, Montana
ZNANY : Z telewizyjnego serialu Miasteczko Twin Peaks; filmów Człowiek Słoń, Blue Velvet, Mulholland Drive 
MNIEJ ZNANY: Z Codziennego Raportu Pogodowego Davida Lyncha, w którym nagrywa samego siebie w swoim studio opisującego pogodę w Los Angeles.  (“Błękitne niebo, kilka białych chmur, wyciszone złote słońce, spokojnie, 52 stopnie Fahrenheita”)
WIERZY:  W medycynę transcendentalną. ” To zmienia wszystko. Nieszczęścia znikają, cały ten absurd dookoła także”.
PRZYSZŁE ASPIRACJE: Podcaster. „To jak radiowa sztuka. Kocham to. Uwielbiam opowiadać historię z dźwiękiem w tle”.
OSTATNI PODCAST, JAKIEGO SŁUCHAŁ: Serial
JEDYNY SHOW TELEWIZYJNY JAKI OGLĄDA NAMIĘTNIE: The Shield
LICZBA POWRACAJĄCYCH POSTACI Z TWIN PEAKS: 37, w tym Kyle MacLachlan, Mädchen Amick i Sheryl Lee.

W 1990 roku, amerykańscy widzowie zostali wprowadzeni w idylliczny świat miasteczka Twin Peaks oraz w przerażająco zniekształcony świat wymyślony przez Davida Lyncha. W krótkim okresie (dwa sezony) ten neo-noirowy twór zyskał wiele nagród i kultowy status, podnosząc oczekiwania widza wobec seriali telewizyjnych, tak w dziedzinie zdjęć czy muzyki, jak i tworzenia poczucia strachu (takie serie jak Top of the Lake, The Killing, czy Bates Motel bardzo dużo mu zawdzięczają). 21 maja, po 25 latach od zakończenia emisji, Twin Peaks powraca na antenie Showtime z Davidem Lynchem za sterami i agentem Cooperem granym przez Kyle MacLachlana w głównej roli. Choć reżyser nie chce zdradzić wiele, przedstawiamy poniżej w krótkim wywiadzie kilka jego uwag na marginesie serialu.

Twin-Peaks-season-3-2-

 


WIRED: Sporo lat minęło od Twin Peaks. Czy przez ten czas często o nim myślałeś? 

DAVID LYNCH: Od czasu do czasu powracał w moich myślach świat i ludzie tego serialu oraz moja miłość do nich. Po prostu wyobraziłem sobie znowu ludzi w tym miejscu. 

Nowy sezon serialu rozegra się 25 lat po poprzednich wydarzeniach. Czy pisząc jego scenariusz miałeś w głowie to wszystko, co wydarzyło się do tej pory – 9/11, wybór Obamy na prezydenta? 

Można powiedzieć, że tak, niektóre pomysły sa związane ze zmianami w naszym świecie; jednak to mały odsetek całości. 

Udało Ci się zebrać prawie czterdziestu członków oryginalnej ekipy. Łatwo nie było?

Wszystko przebiegło świetnie; łatwo i sprawnie. 

Populacja Twin Peaks powiększyła sie o takie postacie jak aktorzy Michael Cera, Amanda Seyfried, czy Naomi Watts. Jak wybrałeś nowoprzybyłych? 

Zawsze przebiega to tak samo, starajac się znaleźć kogoś do sportretowania określonej postaci, po prostu znajduję właściwe osoby. Stworzyliśmy niezłą paczkę. 

Słyszeliśmy, że Twoje przesłuchania polegają na rozmowie, nie na odczytywaniu kolejnych ustępów scenariusza.

Przy Diunie i kilka razy przy Blue Velvet zrobiliśmy tradycyjne przesłuchania, by sprawdzić siłę scenariusza. Teraz jednak polegam na rozmowie i z niej wynoszę właściwe obserwacje. Wiele możesz dowiedzieć się o kimś tylko dzięki prostej rozmowie.

Jak zmienił się Twój styl reżyserowania przez te 25 lat?

Nie myślę o tym. To jak film, który odtwarza się w Twojej głowie: po prostu widzisz coś, do tego słyszysz melodię i już wpadasz w nastrój. Musisz tylko jak najlepiej dopasować do siebie wszystkie elementy.

Twin Peaks jest znane ze swojej przypadkowości, wiele scen było nieplanowanych, jak np. pamiętne ujęcie z migającym światłem w kostnicy.  

Nazywam takie wypadki darem: gdy psuje się światło, albo ktoś myli tekst, dając Ci jednak jakiś inny pomysł. Nieważne co je powoduje, ważne, że stają się później częścią historii. Dlatego nic nie jest zakończone, dopóki się nie skończy. 

W telewizji jednak nie masz tak dużej dynamiki…

Film pełnometrażowy powinien mieć początek, środek i zakończenie, po którym wychodzisz z kina. Telewizja kablowa daje Ci możliwość wejścia do pewnego świata i pozostania tam na nieokreślony czas. Ale nie tworzysz wtedy tak dynamicznych rzeczy i musisz wszystko kompresować. To bardzo trudne.  

Według wielu to właśnie Twin Peaks stworzyło grunt pod obecny złoty okres telewizji. Co oglądasz w niej obecnie? 

Zawsze powtarzam, że  Mad Men i Breaking Bad należą do moich ulubionych seriali. W tej chwili jednak oglądam tylko wydarzenia i kanał Velocity, ten o samochodach. 

Dlaczego akurat samochody?

Kocham ludzi, którzy tworzą i tuningują samochody, to wielcy artyści metalowych maszyn. Czy znasz brytyjskie Brough Motorcycles? Dają mi niezłego kopa.

Twoje filmy zawsze odbijały w krzywym zwierciadle amerykańską kulturę. Czy jako artysta odczuwasz odpowiedzialność za ukazanie postwyborczych lęków, jakie mają miejsce na świecie? 

Ani trochę. Rób swoje. Łap własne pomysły, w których jesteś zakochany i realizuj je. 

 

Rozmawiał Brandon R. Reynolds dla Wired Q&A  

tłumaczenie i opracowanie haku.