logo
inferno-1980-21-1024x576

Heroiny eksploatacji III – Daria Nicolodi

Ta pochodząca z Florencji aktorka i scenarzystka kojarzy się widzom przede wszystkim z postacią irytującej dziennikarki Gianny Brezzi, która towarzyszy Davidowi Hemmingsowi w rozwiązywaniu zagadki tajemniczych morderstw w Głębokiej Czerwieni (1975) Dario Argento (zresztą tą rolę uznaje za swoją najlepszą). Odpowiedzialna jest także (a może przede wszystkim) za scenariusze do dwóch najważniejszych horrorów włoskiego reżysera, powstałych podczas ich burzliwego związku: Suspirii (1977) oraz Inferno (1980). Koncepcja tego pierwszego to efekt historii opowiedzianej jej przez babcię, Yvonne Müller, znaną w ezoterycznych kręgach jako „białą wiedźmę”. Do usłyszanej w dzieciństwie legendy Daria dopisała wątki pochodzące z dzieła Thomasa de Quinceya, czym zainspirowała całą „trylogię Trzech Matek”. Miała również zagrać postać głównej bohaterki Suspirii, Susy Bannion, jednak amerykańscy dystrybutorzy filmu chcieli do tej roli kogoś bardziej znanego tamtejszej widowni. W wypadku Inferno tajemnicą poliszynela jest fakt, iż Nicolodi również odpowiadała za scenariusz, a szczególnie motywy alchemiczno–okultystyczne obecne w tym obrazie (jest także posiadaczką dużego księgozbioru dzieł o tej tematyce). Oprócz ról u swojego partnera (poza wymienionymi pojawiła się też w: Ciemnościach (1982) Fenomenie (1985) i Operze (1987)), z powodzeniem wystąpiła w dwóch ostatnich dziełach Mario Bavy, Shock (1977) i The Venus of Ille (1979). Później była obsadzana w mniej znanych obrazach włoskiej grozy, by powrócić w Matce Łez (2007), finałowej części wspomnianej wcześniej trylogii. Nicolodi to doskonały przykład aktorki wzbudzającej skrajne emocje – od uwielbienia po niechęć. Zawsze pewna siebie, lubi kreować swój wizerunek kobiety niezależnej, co często podkreśla w wywiadach, odcinając się od racjonalizmu na rzecz działania intuicyjnego. Z ciekawostek okołofilmowych – Daria Nicolodi twierdzi, iż zna tożsamość słynnego seryjnego mordercy znanego jako „potwór z Florencji”,  jednak po dziś dzień jej scenariusz dotyczący tych wydarzeń nie ujrzał światła dziennego.

haku

Tekst pierwotnie ukazał się na portalu Kinomisja:

http://kinomisja.pl/heroiny-eksploatacji-iii/